Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zahradníkův rok

Nikdy nezapomenu na letní senoseče, kdy jsem kousky suché trávy měla ještě druhý den v horních cestách dýchacích. Proklínala jsem zvířenu, která vyžadovala péči bez ohledu na státní svátky i televizní program. Práce na zahradě pravidelně ignorovala letní prázdniny i příznivé ceny na koupališti. A štěstím bez sebe, že opouštím peklo matky přírody, jsem se jednoho krásného dne odstěhovala do města. O to víc mne zaskočil neovladatelný pud a euforie, s kterou jsem rozšířila řady zahrádkářů.

Ach ta selektivní paměť. Natřela jsem si to na růžovo od března do října a v obchodech vyhlížela roztomilý košíček, se kterým budu skotačit mezi záhony a shýbat se pro plody své práce.

Nedočkavě jsem nakoupila o něco víc semen, cibulek a hlíz než se mohlo vejít, abych navíc zjistila, že něco jsem zahrabala už před zimou. Jak na potvoru to vyklíčilo všechno. Skleróza jemi věrnou kamarádkou. Lilie, které jsem oplakala při placení v obchodě a pak na jaře nad prázdným záhonem , vykoukly o dva záhony vedle. Alespoň se našly. Tedy ono se takhle našlo víc kytek. Některé naopak vůbec.

Neříká se náhodou:čím hloupější sedlák, tím větší brambory?

A tak jsem se  k lidovému rčení upnula a očima vytahovala ředkvičky, dobrým slovem resuscitovala saláty a utěšovala rajčata. Zatímco jinde už plodí, má se zhlédla v nějakém gotickém hororu. Alespoň děsí slimáky. Oproti tomu fazolky kinematografie nezajímá vůbec. Vypadají jinak, než pamatuji a krtkují si u země, ale sáček od semen jsem již pětkrát obsedantně prohlédla,přečetla i v cizojazyčných mutacích a vypadá to, že je omyl vyloučen. Asi to fazole fakt jsou.

I přes spálená ramena a odřená kolena od pletí, musím konstatovat, že vyhrávají domácí, tedy plevel.  Zatímco má pověst mezi ostatními zahrádkáři byla prvotními výpěstky  značně pošramocena, euforie neutrpěla. Vždycky zaplesám nad borůvkami. Zraje jich deset. Ne, keřů. Rybíz také plodí. Neodvažuji se počítat, ale zavařovačky jsem pro jistotu již uklidila. Mrkev má spoustu nádherných listů. Upínám se k fixní ideje, že jednou, možná, snad na podzim bude i pod zemí čím se kochat. Netrhám ji, abych to nezakřikla. Trochu mne naprdla babka na tržnici. Prodávala sadbu cukety. Ne, že by ta kytinka nerostla, to právě  zase jo. Ale jsem ve střehu. Jak mi začne okusovat děti, půjde na kompost.

Zrovna o víkendu jsem na jakési bílé místo po amatérském pokusu napodobit Mičurina dosazovala lilek. Půda byla jak beton. Po intenzivním útoku rýčem se mi podařilo vyhloubit důlek pro těch několik vedrem vyždímaných rostlinek.

"Mohlo by zapršet."

To jsem netušila, že neuplyne ani den a mé vroucí přání vyslyší nebe, které se pro mne doslova roztrhne.

Zhruba třícentimetrové kroupy mi udělaly ze zahrádky špenátový protlak. Hektolitry vody proměnily záhony vody v brouzdaliště.

Na rytí je brzo a asfalt je drahý. Nezbývá než s pokorou počkat, jak příroda napraví to, co způsobila.

A ten jeden angrešt, co mi tam zrál, tak ten je asi definitivně v řiti.

Květeno, pro letošek je to remíza. Ale až mne zase přepadnou nějaké neovladatelné choutky, jen tak se nedám.

Autor: Kristina Salvetová | úterý 3.7.2012 23:59 | karma článku: 11,47 | přečteno: 623x
  • Další články autora

Kristina Salvetová

Stará tlustá unavená , tady mě máte

Návrat do práce po mateřské je milník, který mnohé nažene hrůzu. Když svléknete pohodlné legíny, pocintané triko a přestanete se tvářit, že to, co je v noci pyžamo, je přes den ležérní outfit, bude to bolet. Nejinak je tomu u mě.

9.8.2023 v 16:33 | Karma: 20,54 | Přečteno: 525x | Diskuse| Ona

Kristina Salvetová

Řeknu vám, co nikdy neřeknu

Taky jste měli jako malí větu, kterou Vaši rodiče často používali a vy jste je za to nenáviděli? A to dokonce tak, že jste si svatosvatě přísahali, že ji nikdy nepoužijete?

2.8.2023 v 9:44 | Karma: 12,20 | Přečteno: 333x | Diskuse| Osobní

Kristina Salvetová

Tak nám zavřeli poštu, paní Müllerová!

Jedni se radují, druzí rozčilují a třetí v nejistotě hledají, jestli se jejich pošta ocitla na black listu. Vláda se hájí záchranou státního prodělečného podniku a populisté se zaklínají seniory se složenkami.

31.3.2023 v 12:39 | Karma: 13,47 | Přečteno: 265x | Diskuse| Hyde park

Kristina Salvetová

Když jaro, tak drožďovou

Jarní únava přichází stejně nečekaně jako nevítaná návštěva a zůstává stejně dlouho. Kdyby to tak chtělo vypít kafe a odtáhnout. Záleží na pohoštění, které ke kávě připravíte. Já doporučuji drožďovou pomazánku. Odtáhnou všichni.

16.3.2023 v 15:09 | Karma: 18,65 | Přečteno: 352x | Diskuse| Ona

Kristina Salvetová

Jsem boomer a je mi fajn

Víte, jak se pozná, že jste boomer? Zeptáte se děti, co to vlastně znamená. Jako odpověď se vám dostane výčet vlastností, díky kterému stejně nepochopíte, proč jste pro ně fosilie, zatímco u vás je všechno v cajku.

1.3.2023 v 6:40 | Karma: 37,89 | Přečteno: 2747x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 953x
Považuji za ztracený den, kdy jsem nikoho nepobavila. Miluji život takový, jaký je a lidi, které v něm potkávám, jejich příběhy i přítomnost. A  také studené ovocné knedlíky, vůni tlejícího listí, kopretiny, letní rána a české filmy. Chutná mi cokoliv, co uvařil někdo jiný než já. 

 

Seznam rubrik