Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Důvěřuj, ale prověřuj

Když darujete rodiči do důchodu jeho první počítač, zaděláte si na spoustu bezesných nocí, několik šedin a sem tam žaludeční vřed. Když si jednoho dne pomyslíte, že to nejhorší máte za sebou, rodič vás překvapí.

Nedávno mi volala mamka, že má potíž s přihlášením do mailu. Když jsem jí ho zadávala, bylo mi jasné, že nějaké složité výrazy, které by sice zvýšily úroveň zabezpečení, by jí na druhou stranu dokonale otrávily celý internetový svět. Logicky jsem jí tedy zvolila coby heslo jméno její kočky. Přeci jen s námi to zvíře bylo více než dvacet let, tak má alespoň pomníček.

Nevím, co se stalo. Moje maminka je na internetu sice velmi obezřetný důchodce, avšak její neznalost angličtiny, poněkud rázná povaha kombinovaná s aristokratickou nonšalancí z ní dělá občas neřízenou střelu. Už jsem si zvykla na volání o pomoc ve stylu: „ Něco to chce, nevím co, tak jsem to smazala.“

Je to právě pár dní, co si zablokovala přístup k poštovní schránce. V reálu jejího skromného života v podhůří Orlických hor se nedostat ke schránce znamená v čase sněhové nadílky vzít hrablo a proházet si cestu. V době internetu…konec.

Od sebe jsem se připojila. V hrůze, co všechno stihla smazat, zrušit, přenastavit mne jímala hrůza.   Zrovna nedávno totiž při technických potížích apelovala tak dlouho na lepší stránku notebooku a hledala slabší místo jeho zákeřné duše, až si počítač vyžádal tovární nastavení a ona varování propříště ignorovat varování.

Už jsem se radši neptala co dělala a proboha, proč to dělala a byla jsem ráda, že stačilo vyžádat si heslo nové. Proč měnit ověřené, zadala jsem opět jméno kočky. Tentokrát žijící. Rozverně tedy volám mamce obratem zpět: „Mami, Seznam zjistil, že tvoje kočka už je dávno mrtvá, tak jsem musela přiznat, že už máš Angrešta. Heslo je teda angrest.“

„Fakt? No nekecej, já myslela, že když už to jsou tři roky, že je to promlčený.“

Nic jsem neříkala, protože mne naprosto odzbrojila mamčina bezmezná důvěra vůči světu internetu a snad i vůči mně. Snad to byla i ta radost v jejím hlase, protože se dostala konečně ke všem svým spamům a pozvánkám na mejdany, že zřejmě nechtěla ani přemýšlet nad tím, kde Seznam.cz získává informace o úmrtích domácích mazlíčků.

Zle jsem to nemyslela. Heslo snad už do příště nezapomene, protože kdykoliv sedí u počítače, to vypelichané obézní zvíře se jí válí na klíně.

Koneckonců rodiče a děti by si měli věřit. I přes ta občasná šprťouchlata, co spolu hrají. Důvěra v rodiče dává jistotu prvním krůčkům dítěte. Dovoluje mu poznávat svět, učit se a vyrůst v dospělého člověka. Důvěra rodiče v dítě mu dovoluje nechat ho dospět a sám moci důstojně přijmout ovoce svého věku.

A ve všech směrech platí okřídlené „Důvěřuj, ale prověřuj.“

Důvěra jednoho v druhého je takový obláček, na kterém se vznášíme. A je tak lehoučký, že čas od času zapochybujeme, jestli tam ještě je. Pak si na něj musíme sáhnout a jako v obchodě s matracemi při výběru nové ho trochu pozlobit a zavrtět se na něm. Ucítit ho. Abychom uvěřili, že tam pořád s námi je.

Autor: Kristina Salvetová | středa 2.1.2019 6:09 | karma článku: 22,31 | přečteno: 1111x
  • Další články autora

Kristina Salvetová

Stará tlustá unavená , tady mě máte

Návrat do práce po mateřské je milník, který mnohé nažene hrůzu. Když svléknete pohodlné legíny, pocintané triko a přestanete se tvářit, že to, co je v noci pyžamo, je přes den ležérní outfit, bude to bolet. Nejinak je tomu u mě.

9.8.2023 v 16:33 | Karma: 20,54 | Přečteno: 525x | Diskuse| Ona

Kristina Salvetová

Řeknu vám, co nikdy neřeknu

Taky jste měli jako malí větu, kterou Vaši rodiče často používali a vy jste je za to nenáviděli? A to dokonce tak, že jste si svatosvatě přísahali, že ji nikdy nepoužijete?

2.8.2023 v 9:44 | Karma: 12,20 | Přečteno: 333x | Diskuse| Osobní

Kristina Salvetová

Tak nám zavřeli poštu, paní Müllerová!

Jedni se radují, druzí rozčilují a třetí v nejistotě hledají, jestli se jejich pošta ocitla na black listu. Vláda se hájí záchranou státního prodělečného podniku a populisté se zaklínají seniory se složenkami.

31.3.2023 v 12:39 | Karma: 13,47 | Přečteno: 265x | Diskuse| Hyde park

Kristina Salvetová

Když jaro, tak drožďovou

Jarní únava přichází stejně nečekaně jako nevítaná návštěva a zůstává stejně dlouho. Kdyby to tak chtělo vypít kafe a odtáhnout. Záleží na pohoštění, které ke kávě připravíte. Já doporučuji drožďovou pomazánku. Odtáhnou všichni.

16.3.2023 v 15:09 | Karma: 18,65 | Přečteno: 352x | Diskuse| Ona

Kristina Salvetová

Jsem boomer a je mi fajn

Víte, jak se pozná, že jste boomer? Zeptáte se děti, co to vlastně znamená. Jako odpověď se vám dostane výčet vlastností, díky kterému stejně nepochopíte, proč jste pro ně fosilie, zatímco u vás je všechno v cajku.

1.3.2023 v 6:40 | Karma: 37,89 | Přečteno: 2747x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 953x
Považuji za ztracený den, kdy jsem nikoho nepobavila. Miluji život takový, jaký je a lidi, které v něm potkávám, jejich příběhy i přítomnost. A  také studené ovocné knedlíky, vůni tlejícího listí, kopretiny, letní rána a české filmy. Chutná mi cokoliv, co uvařil někdo jiný než já. 

 

Seznam rubrik